Ultima oră

De la 1 iulie cresc amenzile rutiere! Sancţiunile pot ajunge până la 9.000 de lei

Salariul minim pe economie creşte de la 1 iulie de la 850 la 900 de lei, iar un punct-amendă reprezintă 10% din acesta

Mondial

Potrivit Codului Rutier, amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numărului punctelor-amendă aplicate, iar un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie.

Conform Hotărârii nr. 871 din 14 noiembrie 2013, Guvernul a decis creşterea salariului minim pe economie în două trepte: începând cu 1 ianuarie 2014 la 850 lei lunar şi de la 1 iulie la 900 de lei lunar. Astfel, amenzile de circulaţie vor fi majorate începând cu data de 1 iulie, cuantumul acestora fiind stabilit de la 180 de lei până la un maxim de 1.800 de lei, pentru persoane fizice şi până la 9.000 lei pentru cele juridice.

Codul Rutier prevede stabilirea claselor de sancţiuni care sunt corelate cu numărul de puncte-amendă, gradual, în funcţie de cât de grave sunt contravenţiile şi care este pericolul social pe care acestea îl prezintă. Iată care sunt clasele de sancţiuni şi amenzile pe care le riscă şoferii:
– Clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă – de la 180 la 270 de lei;
– Clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă – de la 360 la 450 de lei;
– Clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă – de la 540 la 720 de lei;
– Clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă – de la 810 lei la 1.800 lei
– Clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (se aplică numai persoanelor juridice) – de la 1.800 lei la 9.000 lei.

Cele mai frecvente fapte pentru care şoferii sunt sancţionaţi

Clasa I de sancţiuni: între 180 şi 270 de lei
– Conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puţin 10 km/h sub limita minima obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv;
– Nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de mers;
– Nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulaţia pe drumurile publice;
– Nerespectarea de către pasageri sau călători a obligaţiilor ce le revin atunci când se afla în vehicule;
– Nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului.

Clasa a II-a de sancţiuni: de la 360 la 450 de lei
– Nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare;
– Lipsa dotărilor specifice la autovehiculele destinate învăţării conducerii auto, prevăzute în reglementările în vigoare;
– Conducerea unui autovehicul care, în mers sau staţionare, poluează fonic sau emană noxe peste limita legal admisă;
– Conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trusa medicală, triunghiuri reflectorizante şi stingător pentru incendii, omologate.

Clasa a III-a de sancţiuni: de la 540 la 720 de lei
– Conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a cărui valabilitate a expirat;
– Nepăstrarea distanţei laterale suficiente faţă de vehiculul care circulă din sens opus;
– Nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor si mopedelor;
– Nereducerea vitezei în cazurile prevăzute de regulament;
– Nerespectarea regulilor privind circulaţia pe benzi.

Clasa a IV-a de sancţiuni: de la 810 la 1.800 de lei
– Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat;
– Neefectuarea verificării medicale periodice;
– Deţinerea, montarea sau folosirea în circulaţia pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă pe vehiculele care nu au acest drept;
– Nerespectarea semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată la trecerea la nivel;
– Transportul copiilor în vârsta de până la 12 ani sau al animalelor pe locurile din faţă ale vehiculelor.

Clasa a V-a de sancţiuni: de la 1.800 lei la 9.000 lei (se aplică numai persoanelor juridice)
– Neîndeplinirea obligaţiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum şi a dispozitivelor speciale de acest fel;
– Nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare, conform standardelor în vigoare, a obstacolelor sau lucrărilor aflate în zona drumului public;
– Instituirea de restricţii de circulaţie pe drumurile publice fără autorizaţia administratorului drumului şi avizul poliţiei rutiere;
– Lipsa dotărilor specifice obligatorii pentru admiterea şi menţinerea în circulaţie a vehiculelor;
– Practicarea actelor de comerţ pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabilă, iar în afara localităţilor, în zona de siguranţă a drumului public;
– Neîndeplinirea obligaţiei de întreţinere a drumului public, pe timp de iarnă, potrivit reglementărilor în vigoare.

 

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

CLOSE
CLOSE