- Redesteptarea.ro - http://redesteptarea.ro -

Curse scurte şi puţine! Taximetriştii lugojeni sunt speriaţi de faliment

Mondial [1]De la numărul mic de curse, la distanţele scurte pe care le parcurg de obicei într-un oraş de mărimea Lugojului, şoferii de taxi din municipiu spun că le merge din ce în ce mai greu, iar vina pentru scăderea numărului de clienţi se datorează mai multor factori, cum sunt legea taximetriei sau concurenţa acerbă şi tarifele diferite practicate de alte firme.

Şoferii de taxi spun că legea taximetriei stă la baza problemelor pe care le întâlnesc la fiecare tură. Din cauza diferenţelor de tarif, de multe ori clienţii aleg alte firme pentru a ajunge dintr-un loc în celălalt, chiar dacă, spun aceştia, fiecare taximetru ar trebui să practice aceleaşi preţuri în toată România. Şoferii invocă metodele din străinătate, acolo unde tarifele sunt egale şi pornirea este mult mai scumpă şi mai avantajoasă pentru firmă decât în ţara noastră.

„Legea taximetriei e problema numărul unu. De trei ani stă în parlament, or respins-o şi n-au mai introdus-o. La noi totul este pe un jaf. Preţul mic înseamnă hoţie, guvernul trebuie să facă un tarif unic la taxi. Nu există ţară în Uniunea Europeană sub un euro pe kilometru. Noi mergem din gară, dau un exemplu, mă duc la spital că n-am maşină, 70 la sută am pierdere netaxabil, în fiecare zi”, ne-a declarat un şofer de taxi.

Acesta ne-a povestit şi despre cum se desfăşoară meseria pe care o prestează la Lugoj în Spania. Acolo pornirea este tarifată în aşa fel încât taximetristul să câştige bani chiar dacă are de parcurs mai mulţi kilometri până la comandă.

„Patru euro e pornirea la taxi în Spania. Aia înseamnă doi litri jumătate de benzină să te duci să întâmpini clientul. Noi mergem cu 2,2 lei, nu încasăm distanţa până la client. Mă duc la Satu Mic, la Coşteiu, Belinţ după clienţi. Eu fac 15 kilometri fără să taxez, fără să am combustibil plătit”, se plânge şoferul de taxi.

O altă problemă des întâlnită de taximetrişti se referă la cursele puţine şi scurte, dar şi numărul mare de firme şi de maşini pentru un oraş mic ca Lugojul.

„Oraşul este mic, cursele sunt scurte şi totdeauna unde oraşul e mic preţul e mai mare ca în oraşele mari. Au fost 30, 40 de comenzi pe noapte, acum sunt câteodată şi 10 comenzi. Sunt 130 de locuri oferite pentru taximetrişti pe municipiu. Dintre aceştia sunt mulţi plecaţi în Germania la lucru, deci mai sunt câteva autorizaţii libere, care ar trebui date. Sunt în jur de 125 de taximetrişti împărţiţi în patru firme. Cum împarţi 130 de maşini la patru firme, în aşa fel încât să şi poţi plăti angajaţi şi ce trebuie?”, se întreabă şoferul de taximetru.

Taximetriştii se plâng şi de transportul gratuit în comun, despre care spun că a redus considerabil numărul de comenzi. Ca în fiecare an, odată cu venirea sezonului rece, aceştia se aşteaptă la o creştere a numărului de clienţi pe zi, însă şi la problemele pe care le-au avut în trecut, cum sunt străzile pe care nu pot intra din cauza nămeţilor sau timpul mai lung de răspuns la o solicitare din cauza vremii nefavorabile.

Ultima mărire a tarifului la taxi a fost impusă la final de 2012, când preţul a ajuns de la 1,7 la 2,2 lei pe kilometrul parcurs.