Ultima oră

Ceremonii cu dichis! Gale, gafe, plicuri și zâmbete

După ce ne-am lămurit pe deplin cum a stat treaba pe la Oscaruri (nu, Warren Beatty nu s-a zaharisit de tot, nici Faye Dunaway nu fusese … de șampanie), cu acel contabil de la Price WaterHouse and Cooper care a încurcat plicurile, oferindu-le prezentatorilor dublura celui pentru cea mai bună actriță (Emma Stone), derutându-i la modul duios-penibil, putem fi și noi mai îngăduitori cu organizatorii galelor noastre. Ce-i drept, de câțiva ani încoace a scăzut semnificativ audiența la Ceremonia Oscarurilor.

Ediția cu numărul 89 a avut parte de un comper cumsecade, însă extrem de fad/tern/insipid, Jimmy Kimmel, care a glumit fără vreo savoare specială, l-a ironizat banal pe Donald Trump, a dăruit bomboane și alte delicatese asistenței sub forma unor miniparașute din plafon, a mai încurcat traseele unor turiști ”întâmplători” la Dolly Theatre care s-au pozat stil selfie cu vedetele și au îmbrățișat-o la culme pe ”supraapreciata” Meryl Streep și colegii săi de breaslă ș.a.m.d.

Întreg spectacolul deschis de Justin Timberlake pentru a crea animație părea un soi de corvoadă, fără strălucirea sau tenta de originalitate din alte ediții. Oricum a-l vedea live este o caznă pentru orice telespectator, fie și fan al evenimentelor de gen.

Secvențele festive păreau momente de umplutură pentru timpul dintre calupurile nesfârșite de publicitate. Emoționant momentul prefațat de Jennifer Aniston (remember al celor care au plecat de pe acest tărâm), umbrit de greșeala/confuzia fotografiei atașate altui nume (sau, mă rog, invers), semn că se poate întâmpla, cum se spune, și la case mai mari o astfel de pățanie, deși totul fusese planificat în cele mai mici detalii.

Adevărul este că a pregăti o gală de proporții aduce multe bătăi de cap. De ceva vreme și în lumea artistică românească a poposit această fervoare. Se pune o întrebare firească: este posibil să combați plictiseala inerentă indusă de șirul interminabil al perindărilor prin fața microfonului?

Ne referim desigur la festivitățile de premiere. Avem parte de prezentări multiple: astfel amfitrionii galelor difuzate live Tv (fie solo, fie în duet) se procopsesc cu a doua garnitură de vorbitori, cei care rostesc un mini laudatio, îi introduc pe laureați, iar aceștia din urmă sunt expuși fără putință de scăpare ”capcanei” mulțumirilor de tot felul, legitime de altminteri, dar derulate monocord în cascadă, ajungând previzibil mai întotdeauna la un soi de plictis în rândul auditoriului.

Am încercat și noi nu cu prea mult succes să limităm timpul vorbitorilor (la Oscar el s-a diminuat de la 90 la 45 de secunde).

Uneori regretăm pentru că există câțiva care au ce spune, dar mai ales harul de a știi cum să vorbească și să transmită emoție. Am împărțit galele în trei sau patru parți (pentru a putea intra masiv reclama). Oricum e incomparabil mai bine decât fragmentările made in Hollywood, care fac pus și simplu ferfeliță evenimentul, exasperându-i pe privitorii de acasă. Cei din sală probabil că se bucură de niște ”cortine muzicale”, devreme ce o formație extinsă aflată în fosă își oferă cu măiestrie serviciile artistice.

Vă mai amintiți cât țineau galele ”Uniter” cu oarecare vreme în urmă? Aproape patru ore și jumătate. Președintele Ion Caramitru a încercat de atunci să găsească formule rezonabile de trei ore, pe care numai cu un efort eroic le putea bifa elegant. D-na directoare Beatrice Rancea a organizat la Iași și București, Gala Operelor Naționale (de la care Opera din Timișoara lipsește constant și sistematic, poate nu din frondă, ci pentru că nu agreează festivismele plictisitoare) cu foarte multe premii descrise uneori în tonuri pompoase, cronofage și ”alungând” astfel Muzica de pe scenă, care ar trebui oricum să aibă prioritate.

Cât despre premiile ”Gopo”, la care ține mult Tudor Giurgiu și colaboratorii care le-au inventat și promovat, există regizori, de la Cristi Puiu la Radu Jude, care deși nominalizați adesea, nu le prea frecventează deoarece au rezervele lor față de triumfalista expresie ”industria cinematografică românească”; ea este ”sublimă” (în spirit caragialian) și chiar dacă nu ”lipsește cu desăvârșire”, nu reprezintă o realizare cantitativ-calitativ atât de convingătoare încât să merite un eveniment demn de Covorul Roșu.

Cu toate că dacă ne gândim bine, în ultimul deceniu și ceva, este singurul domeniu de export care ne-a adus premii de prim ordin, de la Cannes la Berlin. Și pentru a nu mai fi reproșat faptul că nu știm să facem decât filme distinse pe la festivaluri, iată că prin producții comerciale ca ”Love building”, ”Alt love building”, ”Selfie 69”, sau mai ales ”Două lozuri” (Paul Negoescu, inspirat tot de Nenea Iancu, nemuritor în posteritate) ne apropiem de cifre de vânzări măcar decente, care să justifice strădaniile echipei de cineaști.

O gală ideală este aproape imposibil de organizat în prezența mecanismului repetitiv – fastidios de neeludat al acordării-primirii de premii și al răspunsurilor în buza emoției. Să fim bucuroși însă că avem pe cine elogia și să fim mai tonici și mai îngăduitori cu organizatorii. Fac și ei ce pot!

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE