Ultima oră

Artă din sârmă, tablă şi fier-beton

Ioan Zamfirescu este născut la Bocşa şi, din anul 1979, o­dată cu slujba la IURT, a de­venit lugojean cu acte în re­gulă.

Operele de artă pe care le realizează poartă am­prenta ineditului, prin ma­terialele folosite: tablă moale, sârmă şi fier-beton!

”Pentru mine, fierul be­ton, pe care muncitorii îl îngroa­pă în ciment sau care e lăsat să ruginească ne­fo­losit, este materie primă pen­­tru artă”, spune Ioan Zam­­firescu, ca­re ne-a în­tâm­pinat la uşa atelierului său echipat în halatul de lu­cru.

Pentru Ioan Zamfirescu, viaţa a însemnat muncă grea, dar şi satisfacţii ar­tisti­c­e, într-o formă de artă pe care a dezvoltat-o singur, fă­ră profesor, doar din li­be­ra inspiraţie.

”Am lucrat la început la Bocşa, apoi, în haină mi­li­tară, am lucrat la Giurgeni – Vadul Oii, un pod pe struc­tu­ră metalică, lung de a­proape 1,5 km, una din ma­rile investiţii ale României de până în 1990. A­poi am ajuns la IURT, unde am devenit maistru la Secţia Debitare. De atunci, mi-am dat seama că fierul beton poate fi transformat în artă”, spune Ioan Zam­fi­rescu.

Din sârma ”de 8” îm­ple­ti­tă, maistrul lugojean a fă­cut balustrade artistice, în­che­iate cu capete de şarpe, bal­coane, suporţi de lu­mâ­nări, candelabre, cuiere, ca­dre pentru oglinzi. Ba­lus­tradele împletite şi lucrările în fier forjat sunt spec­ial­i­ta­tea sa.

Dar acesta a fost doar primul pas.

”Nu vreau să mă cantonez în zona de arti­za­nat, dar nu agreez nici ar­ta modernă pe care o prac­tică unii, care sudează câ­teva roţi dinţate şi zic: gata, am făcut sculptură în metal! Eu nu vreau o artă abstractă, din piese ruginite, lipite cu sudură. Ca reprezentare cât mai aproape de realitate, m-am apropiat de lumea a­ni­ma­lelor, de la cele mai fru­moase – girafe, antilope, la cele considerate respin­gă­toa­re, cum ar fi şerpii, mai ales cobrele”, spune Zam­fi­rescu, care şi-a deschis o­ri­zontul artistic în anii din urmă, în care a lucrat în Spania şi Portugalia.

”Înainte de a face ceva, am imaginea obiectului în minte, o ţin mult acolo, apoi o pun pe hârtie. Lucrez ma­nual, după un caiet cu schi­ţe. Modelele – părul, ochii, gura, nările, le imprim cu dalta, manual. Corpul îl fac după un şablon propriu, din două bucăţi, pe care le sudez. La fel şi picioarele – fiecare are altă configuraţie – le imprim cavităţile se­pa­rat, pe un fier special. Co­zile şi corniţele sunt din sâr­mă, iar capetele sunt po­li­za­te. A­nimalele mele nu au as­pect static, ci le dau o re­pre­zentare dinamică. Nu pre­lu­crez tabla prin am­bu­ti­sare, pentru că asta nu mai e artă, ci fac totul manual. Să ştiţi că privitorul simte acest lucru! Am imaginat ulterior nişte dispozitive pentru si­me­tria în spaţiu, dar vă spun sincer că mai expresive sunt primele lucrări, făcute sută la sută manual. Până şi dăl­ţile cu care lucrez sunt fă­cu­te de mine!”, spune artistul.

Şerpii lui Ioan Zam­fi­rescu sunt cât se poate de ”vii”. Întrebat de unde fas­ci­naţia pentru acest animal detestat de om, Zamfirescu spune:

”M-a impresionat o imagine dintr-un album. În poză a­pă­rea un fotograf cu a­pa­ra­tul foto şi în faţa lui, o cobră în poziţie de atac. Poziţia şar­pelui mi s-a părut că era, în sine, o operă de artă. Şi atunci am hotărât să fac câţiva ”şerpi” din fier-be­ton, din sârmă împletită, apoi îndoită, dar nu la cald, pentru a nu deforma sârma. Am studiat capetele de şar­pe, pe care apoi le-am redat la capătul balustradelor îm­ple­tite”.

După girafe, antilope şi cobre, Ioan Zamfirescu vrea să treacă la animalul cel mai frumos şi mai des re­pre­zen­tat în artă: calul.

”Într-un mare magazin am văzut un pa­nou cu un poster, care re­prezenta un cal nărăvaş pe malul unei mări agitate. Mă gândesc mult cum să trans­pun asta folosind tablă şi sârmă, iar totul să fie de bun gust, dar şi viu, ca obiect de artă”, spune el. Recent, lu­gojeanul s-a decis să îşi pre­zinte operele de artă într-o expoziţie, pentru a de­mon­stra că şi fierul beton are o menire artistică!

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE