Ultima oră

Alexandru Racolţa – un star al Operei din Cluj, poet necunoscut la Lugoj

Alexandru Racolţa a rămas în conştiinţa generaţiilor mai vechi de melomani drept o voce inconfundabilă a Operei din Cluj Napoca. Tenor liric al Operei Române din Cluj („cu remarcabile disponibilităţi pentru lirico-spint, dar şi spinto-dramatic” – cum remarca muzicologul Constantin Stan Tufan), Alexandru Racolţa a fost, între 1948 şi 1970, protagonist în 43 de roluri din repertoriul liric românesc şi universal, interpretate în aproximativ 4.000 de spectacole. Laureat al Premiului de Stat şi Diploma de Laureat al celui de-al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor din Bucureşti (1953), Racolţa s-a stins din viaţă în 1978, la doar 52 de ani, după o prodigioasă carieră artistică.

Refugiat la Lugoj din calea războiului

La prima vedere, starul operei clujene, născut la Tăşnad în 1926, nu şi-ar avea locul într-o galerie a marilor figuri ale Lugojului. Şi totuşi, formarea sa profesională a început în oraşul de adopţie bănăţean. Refugiat în Banat în urma Diktatului de la Viena, ajunge la Lugoj în perioada anilor 1940-1945. Aici a absolvit Liceul „Coriolan Brediceanu” şi Conservatorul de Muzică – secţiile pian, canto şi vioară.

La Lugoj, elev al lui Felician Brânzeu, coleg cu Gheorghe Alexandru Iancovici

„Încă din anii de liceu a fost un asiduu colaborator la Primăvara Banatului, revista şcolilor secundare din Lugoj, aflată sub direcţia lui Aurel E. Peteanu, cu poeme, cronici, recenzii etc. Până în anul 1942 l-a avut ca dascăl de limba şi literatura română pe Felician Brînzeu (1909-1949), o personalitate charismatică a învăţământului local, cu remarcabile contribuţii lingvistice, etnologice şi folcloristice, din 1942, lector la catedra de limba şi literatura română a Universităţii din Istanbul”, spune profesorul Stan, care i-a creionat o interesantă biografie tenorului Racolţa. Acesta nu numai că a fost influenţat decisiv de dascălul Felician Brânzeu, care i-a remarcat şi încurajat harul poetic, ci a fost coleg cu un scriitor de marcă, al cărui destin literar avea să fie frânt, din păcate, de regimul comunist. Este vorba despre Gheorghe Alexandru Iancovici.

Un Racolţa inedit – poetul

Meritul profesorului Constantin Tufan Stan este că a reuşit să scoată la lumină o latură foarte puţin cunoscută a personalităţii lui Alexandru Racolţa: poetul. “Studiind arhivele fratelui său geamăn, medicul Ioan Racolţa, am descoperit 105 poezii dactilografiate, pe care le-am cules în format electronic. Imposibilitatea consultării manuscriselor ne-a pus în faţa unor provocări privind stabilirea unor repere ortografice şi de punctuaţie, textul dactilografiat nefiind unitar în acest sens. Este motivul pentru care ne-am permis să operăm, în mod tacit, câteva minore intervenţii, fără a denatura sensul şi metrica versurilor”, spunea profesorul Stan, care a adunat aceste poezii într-un volum „Alexandru Racolţa, Poezii”, ediţie îngrijită şi prefaţată de Constantin-T. Stan, cu un portret literar de Gheorghe Alexandru Iancovici. Cartea a avut parte de o lansare discretă în 15 noiembrie, la Şcoala Creştină Baptistă „Harul” din Lugoj. Cartea, prezentată de scriitorul Simion Dănilă, a văzut lumina tiparului graţie diligenţelor şi binecuvântării pastorului prof. Teofil Ciortuz, sub oblăduirea Bisericii Creştine Baptiste „Harul”.

Discipol al marelui Lucian Blaga

Racolţa era, se pare, de o uimitoare modestie. Deşi a studiat Literele la Cluj cu marele Lucian Blaga, aproape întreaga sa creaţie poetică a rămas, inexplicabil, inedită. Tot profesorului Stan îi datorăm un impresionant portret literar făcut de poetul şi eseistul lugojean Gheorghe Alexandru Iancovici: „A-l considera însă doar prin prisma carierei de tenor de operă şi a-l nesocoti pe poet înseamnă a nu-l cunoaşte decât fragmentar, a-i ignora faţa nevăzută (precum a Lunei: tulburătoare şi tutelată de mister). Clocotul lui lăuntric – arderea era starea sa permanentă –, crizele lui sufleteşti, de care n-a fost cruţat, se revărsau în versuri convulsionate, în versuri-vâlvătăi: «Universul amfibiu al mâinilor/ E-o strigare aprinsă în sfeşnic de degete…/ De te ard şi te dor, vino, vom merge şi, fără pregete,/ Le-om lega-n curcubeul din roua fântânilor…» (Cărare). Aprins, arzânde, după-amieze calde, fierbintele Saharei, încinsul pustiului, dogoresc pirosfera ancestrală, sunt răsfrângerile rostite ale unei permanente combustii dinlăuntru. De la cantilenă (Şoapta) şi epitalam (Ţie), trecând pe dinaintea tabloului frenetic al Dansurilor polovţiene, până la ermetismul geometrizant din Improvisio, Pictoriţa descântului convex, anxioasa sensibilitate a lui Alexandru Racolţa străbate un drum sinuos, spintecat de chemări, rătăcit, sub ceruri oarbe, troienit de pulberea luceferilor incineraţi. Erosul, celebrându-şi tumultuoasele efuzii, îşi asociază regnul mineral, însufleţindu-l: «Atunci, şi pietrele ascunse s-or trezi/ Bătând un nevăzut de degete lunare/ Din adâncimi, spre cerul seninului opal». Contaminate de ritmul genezic: «Cu ochi de cârtiţă sări-vor pietrele afară/ Îndrăgostite, dislocate, cerşind căldurilor, o zi!»”. Deşi a petrecut doar cinci ani la Lugoj, Alexandru Racolţa a fost decisiv influenţa de profesorii şi prietenii pe care i-a avut aici pentru tot restul vieţii.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE