Ultima oră

A venit iarna şi gerul… iar va ”cotiza” şoferul

Pregătirea maşinii pentru sezonul rece are o importanţă majoră în privinţa siguranţei  în trafic.

Astfel, echiparea cu anvelope de sezon şi pregătirea din timp a altor câteva detalii pot duce la evitarea problemelor cauzate de frig, zapadă şi gheaţă.

Cel mai important lucru îl re­prezintă echiparea auto­mo­­bi­lului cu anvelope co­res­punzătoare tempera­tu­ri­lor de afară. Acestea oferă un control şi o stabilitate spo­ri­tă pe zăpadă şi gheaţă, datorită amestecului mai moale de cauciuc.

Este im­por­tant ca anvelopele de iar­nă să fie montate pe toate cele patru roţi, sau cel puţin pe două, în cazul în care bu­getul este redus.

De ase­me­nea, este importantă pre­siu­nea aerului din anvelope.

Pre­siunea trebuie verificată de două ori pe lună, pentru că la temperatura de -20 de grade, cauciucurile au o pre­siune mai mică cu 0,5 bar faţă de temperatura de 0 gra­de.

Specialiştii reco­man­dă cauciucurile de iarnă încă din perioada în care tem­peratura variază între 7 şi 0 grade celsius.

Potrivit Co­du­lui Rutier, cauciu­cu­rile d­e iarnă nu sunt obli­ga­torii începând cu data de 1 noiembrie, dar sunt o­bli­ga­to­rii chiar şi în octombrie, sau în orice altă lună a a­nu­lui, în cazul în care se cir­culă pe drumuri publice a­co­perite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Astfel, şoferii tre­b­uie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu ză­pa­dă, gheaţă sau polei, in­di­fe­rent de perioada ca­len­da­ris­tică.

În cazul în care sunt prinşi în trafic fără anvelope de iarnă, sau că acestea nu res­pectă condiţiile prevă­zu­te de lege – ”conducerea u­nui autovehicul care are mon­tate anvelope cu alte di­mensiuni sau caracteristici de­cât cele prevăzute în cer­ti­ficatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt u­za­te peste limita admisă”, Art.100, aliniatul 6 din Noul Cod Rutier.

Şoferii riscă până la 20 de puncte de amendă, echivalentul a 1.800 de lei. În funcţie de mar­că şi caracteristici, pre­ţu­rile anvelopelor de iarnă por­nesc de la circa 150 de lei/bucată  şi pot trece de 2.000 de lei în cazul an­ve­lopelor cu „pretenţii”, o­fe­ri­te de mărci consacrate.

“Majoritatea clienţilor se lasă pe ultima sută de metri, cum se zice. Cele mai căutate anvelope sunt cele de Dacia Logan sau Golf 3 – cu configuraţia 185/65/15. Preţul variază de la 146 lei până la 274 de lei. Schim­ba­rea lor costă 14 lei de roată, deci 56 lei pentru toate patru roţile. Pneurile se­cond- hand sunt la 50 – 60 de lei bucata dar sunt din ce în ce mai proaste calitativ. Avem sto­cul actualizat şi aşteptăm să vină clienţii. În Lu­goj, sun­tem cam 14 cen­tre de vul­ca­ni­zare, din câte ştiu eu. În pe­rioada de vârf am undeva la 14 maşini pe zi”, ne-a re­la­tat Florin Lo­vasi, ad­mi­nis­trator vul­ca­ni­za­rea Au­to­bra­vo Caius 2009, de pe str. Fă­getului.

Pe lângă “în­căl­ţări” ma­şi­na mai stoarce ceva bănuţi din portofel.

Preţurile pen­tru uleiurile de motor re­co­mandate iarna sunt cuprinse între 13 şi 80 de lei/litru. An­tigelul costă între 20 lei/cinci litri şi 8 lei/un litru, în funcţie de con­cen­tra­ţie.

La temperaturi scă­zu­te, bateriile maşinilor cer şi ele bani –  preţurile încep de la 120 de lei şi pot trece de 1.000 de lei.

Lopata, racleta şi spray-ul pentru dezgheţat încuietorile ar putea costa în total circa 150-200 de lei.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE